مرکز مدیریت حوزه های علمیه
بنر شعار سال


پیامبر اکرم(ص)فرمودند:نشان منافق سه چيز است:سخن به دروغ بگويد،از وعده تخلف كند،در امانت خيانت نمايد./تحف العقول ص 316

فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های تبلیغی تشریح شد

فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های تبلیغی تشریح شد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های تبلیغی را تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی و مدیرمجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های تبلیغی این مجتمع را تشریح کرد . متن گفت و گو را در ادامه می خوانید.

مرکز پژوهش‌های تبلیغی زیر مجموعه کدام بخش از حوزه علمیه قرار دارد؟

با عرض سلام و ادب خدمت شما و همه خوانندگان عزیز؛ هفته پژوهش را به همه پژوهشگران و محققان علوم اسلامی به خصوص مبلغان پژوهشگر تبریک عرض می‌کنم.مرکز پژوهش‌های تبلیغی یکی از ۶ مرکز مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ است. این مجتمع یک صف متمرکز برای انجام بخشی از فعالیت‌های صفی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه است. در این مجتمع این شش مرکز فعّال است که عبارتند از: مرکز تخصصی تبلیغ؛ مرکز تخصصی هنر و رسانه؛ مرکز تخصصی تربیت مبلغ معلم؛ مرکز تبلیغ اینترنتی؛ مدرسه علمیه سفیران هدایت و مرکز پژوهش‌های تبلیغی.مرکز پژوهش‌های تبلیغی وظیفه‌اش ارائه خدمات پژوهشی برای دیگر مجموعه‌های هم عرض خود در مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ است.

مرکز پژوهشهای تبلیغی چه وظایفی را بر عهده دارد ؟

مرکز پژوهش‌های تبلیغی حدود سه سال است که فعالیت‌های خود را آغاز کرده و بخشی از وظائف آن به شرح ذیل می‌باشد:

۱. تولید، تقویت و به روز رسانی روش‌های تبلیغی:

تولید، تقویت وبه روز رسانی روش‌های تبلیغی از اولویت‌های این مرکز است مثلا در عرصه تبلیغ اینترنتی که یک عرصه جدیدی در تبلیغ است و نباید از آن غافل شد و یا تبلیغ در مراکز ترک اعتیاد و....که نیازمند تولید و به روزرسانی روشها هستند، روش‌های جدید تبلیغ تولید میشود یا روش‌هایی که قبلا تولید شده مورد بازنگری قرار میگیرند و احیانا اصلاح میشود. همچنین نقد و بررسی کتاب‌های روشی تولید شدۀ قبلی از وظائف این مرکز می‌باشد.

این مرکز عرصه‌های نوین تبلیغی را در اولویت کار خود قرار داده و در سال جاری یازده عرصه جدید مورد تحقیق و پژوهش است.

۲. تأمین محتوای تبلیغ و منابع آموزشی مبلغان :

در این مرکز کتاب‌هایی حاوی مطالب مفید برای استفاده مبلغان تولید می‌شود. در سال جاری بیش از سی عنوان کتاب در دستور کار این مرکز قرار گرفته است. تولید نشریات متعدد نیز با هدف تأمین محتوای تبلیغ وآموزشی مبلغان؛ ترسیم خطوط کلی تبلیغ و.....صورت می‌گیرد. این نشریات عبارتند از:

ماهنامه مبلغان؛ با بیش از ۲۲ سال سابقه انتشار و تولید ۲۷۱ شماره از آن بدون وقفه؛

ماهنامه سفیر امین؛ ویژه مبلغان دانش‌آموزی با انتشار ۶ شماره از آن؛

۳. تولید دانش مورد نیاز در تبلیغ؛

برای توسعه دانش تبلیغ در عرصه‌های مختلف و متناسب با کار ویژه‌های تبلیغی روحانیت نیازمند مجله‌های علمی پژوهشی هستیم. در این زمینه مجله علمی پژوهشی مطالعات تبلیغ دینی راه اندازی شده و در حال آماده سازی محتوای شماره‌های اولیه است.

چند نشریه علمی ترویجی نیز در حال طراحی است که عبارتند از :

نشریه ویژه خانواده مبلغان؛

نشریه عربی مبلغان، ویژه مبلّغان عرب زبان ؛

۴. ارائه خدمات پژوهشی:

خدمات مرتبط با پایان نامه‌های تبلیغی در این مرکز ارائه می‌شود. در سال جاری بیش از ۳۰ عنوان پایان نامه تخصصی تبلیغ با موضوعات گوناگون پذیرش شده و پی گیری پایان نامه‌های سطح ۳ و ۴ تخصصی تبلیغ بدون نیاز به نوبت در این مرکز پژوهشی انجام می‌شود.

همچنین کتابخانه ای با بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب تاسیس شده که به صورت شبانه‌روزی پذیرای طلاب واساتید می‌باشد. در بخش ویژه تخصصی تبلیغ بیش از ۸۰۰۰ جلد کتاب در دسترس علاقمندان است.

بانک اطلاعات تبلیغی که شامل مراکز تبلیغی؛ مبلغین؛ اساتید تبلیغ و نشریات تبلیغی است و در مرحله ابتدایی کار قرار دارد و ان شاءالله به زودی تکمیل و برای علاقه‌مندان ارائه می‌گردد.

کتاب فروشی مرکز پژوهش‌های تبلیغی عهده‌دار نشر و توزیع کتاب‌های تبلیغی در سراسر کشور است و بزودی فروش دیجیتال و کتاب دیجیتال نیز درآن فعال خواهد شد.

۵. نقد کتاب‌های آموزشی تبلیغ :

یکی از وظایف این مرکز بررسی و نقد کلیه کتب آموزشی «آموزش و پرورش» است و به صورت سالیانه کتاب‌های آموزش و پرورش، بررسی و نقد می‌شود و نتایج آن به نهادهای مربوطه ارسال می‌گردد.

مرکز پژوهش‌های تبلیغی به مناسبت هفته پژوهش چه برنامه هایی دارد؟

لازم است از حجت الاسلام والمسلمین مقدمی مسئول مرکز پژوهش‌های تبلیغی و همکارانشان به خاطر زحماتی که می‌کشند تشکر کنیم این عزیزان در هفته پژوهش برنامه‌هایی به قرار ذیل پی‌گیری می‌کنند:

۱. برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مرکز پژوهش‌های تبلیغی؛

۲. برگزاری نشست «پژوهش در تبلیغ» با هدف بسط اهمیت پژوهش در مساله تبلیغ و تشویق طلاب به پایان نامه نویسی و تحقیق پایانی سطح دو؛

۳. برگزاری سلسله نشست‌های جهاد تبیینی با حضور اساتید معظم حجج اسلام والمسلمین ملکی، زمانی، مقیمی حاجی که نتایج آن در نشریه مبلّغان منعکس خواهد شد؛

۴. تقدیر از نفرات برتر پژوهشی در سال گذشته در سه سطح: تحقیقات پایانی برتر سطح دو طلاب، پایان نامه‌های برتر سطح سه طلاب و نیز تقدیراز اساتید با هدف گسترش روحیه پژوهش و ترویج آن در بین طلاب.

و در آخر اگر نکته خاصی دارید بیان بفرمایید؟

ضمن تبریک مجدد هفته پژوهش به پژوهشگران عزیز لازم است یک نکته را متذکر شوم. آن نکته این است که:

کارهای جمعی پژوهشی که برکات فراوانی دارند در حوزه کمتر دیده میشود یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به محققان و پژوهشگران نیز همین نکته است، ایشان در دیدار با طلاب فرمودند:

«کارهای ما، دسته جمعی نیست …. کار دسته جمعی، اشتراک مساعی، ابزارهای مناسب را جمع کردن و آوردن، این‌ها کارهای جدید دنیاست.»

لذا امید است که طلاب و فضلای عزیز در عرصه پژوهشی به توفیقات فراوانی دست یابند.

تهیه و تنظیم: محمد افضلی

پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور