قال رسول الله (ص)

«مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينْ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم»

کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید،

کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست

کافی جلد 2 صفحه 164

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری: بحران هویت؛ ام المسائل طلاب

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در جمع اساتید راه و رسم طلبگی تأکید کرد که ام المسائل طلاب مسئله بحران هویت است.

استاد عالم زاده نوری در جمع اساتید راه و رسم طلبگی تأکید کرد که ام المسائل طلاب مسئله بحران هویت است.

معاون تهذیب حوزه گفت: یکی از نیازهای مهم در مواجهه با طلبه‌ها این است که تعلقشان به عالم طلبگی بالا رود.

بحران هویت؛ ام المسائل طلاب

وی عنوان کرد: بحران هویت یعنی خلل در همین احساس ارزشمندی و کارآمدی و کمرنگ شدن احساس افتخار به عالم طلبگی.

استاد حوزه مطرح کرد: حتی گاهی کار به جایی می‌رسد که نه تنها شخص احساس ارزشمندی نمی‌کند بلکه احساس سرافکندگی و ندامت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز کرد: با خودش و با هویت خویش درگیر میشود و از اینکه طلبه شده رضایت ندارد. طلبگی خود را مخفی می‌کند.

طلبگی را به طلبه معرفی کنیم

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای تربیتی این است که احساس تعلق طلبه را به طلبگی بالا ببریم یعنی به او هویت بدهیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه ابراز کرد: برای این منظور چند کار باید انجام داد یکی فعالیت‌های معرفتی‌ است. طلبگی را به طلبه معرفی کنیم تا بداند چه گوهر ارزشمندی دارد.

وی عنوان کرد: وقتی متوجه ارزش و افتخارات طلبگی باشد حاضر نیست این مسیر پرشکوهی را که انتخاب کرده با چیزی عوض کند. این گوهر ارزشمند را با تمسخر و متلک دیگران از دست نمی دهد.

طلاب نباید به حال خود رها شوند

وی ضمن تأکید بر اینکه ام المسائل طلاب مسئله بحران هویت است، مطرح کرد: این هویت در مقطع معمم شدن خود را نشان می دهد.

معاون تهذیب حوزه گفت: در این نقطه می‌خواهد تعلق خود را به عالم طلبگی در صحن علنی اجتماع نمایان کند.

استاد عالم زاده نوری ابراز کرد: در معاونت تهذیب کارگاه‌های تلبس برای این مقطع در نظر گرفته شده بود. البته این کار باید از ابتدای طلبگی یا از پیش از طلبگی آغاز شود و ما ثمره‌اش را در این مقطع دریافت کنیم.

وی افزود: اگر ما پنج شش سال طلبه را رها کردیم در مشکلات زندگی و در شبهاتی که درباره‌ی عالم طلبگی هست یا در مواجهه با برنامه‌ی درسی سنگین حوزه، رغبت و رمقش نسبت به طلبگی تضعیف می‌شود.

پیشنهاد عملیاتی ما صرفا کارگاه تلبس در آستانه معمم شدن نیست

معاون تهذیب حوزه عنوان کرد: آن وقت یک باره در پایه ۵ و ۶ نمی‌توان شارژش کرد. عملاً نشدنی است. این کار را مدرسه باید از همان سال اول انجام دهد.

وی مطرح کرد: پیشنهاد عملیاتی ما صرفا کارگاه تلبس در آستانه معمم شدن نیست بلکه یک طرح خطی درازمدت تحت عنوان «از میثاق تا تلبس» است که از قبل طلبگی شروع شود و در مقام تلبس تثبیت می‌شود و ادامه می‌یابد.

استاد عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون میثاق طلبگی برای داوطلبان ورود به حوزه به عنوان آخرین بخش از مراحل گزینش طلبه گذاشته می‌شود.

«از میثاق تا تلبس» یک برنامه درازمدت خطی تدریجی پیوسته است

وی ادامه داد: در میثاق طلبگی دو تا اتفاق می‌افتد یکی اینکه طلبه با حوزه آشنا می‌شود و تصمیمش محکم می‌شود دوم اینکه حوزه با طلبه آشنا می‌شود و در انتخاب و پذیرش طلبه خطا نمی‌کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه اضافه کرد: از میثاق تا تلبس یک برنامه درازمدت خطی تدریجی پیوسته است که اگر با سیکل زمانی منظم اجرا شود خیلی مطلوب است.

وی مطرح کرد: طلبه یک خوراک معرفتی درباره طلبگی را مثلا هر دو هفته یک بار دریافت می‌کند. حاصل این فعالیت تعلق به عالم طلبگی و افتخار به هویت است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: طلبه از همان اول دو هفته یک بار درباره حوزه و درباره طلبگی مطلب بشنود. آن قدر مطلب زیاد است که بعد از پنج شش سال تمام نمی‌شود.

وی افزود: الحمدالله منابع متعددی در این موضوع تألیف شده و در دسترس قرار گرفته که ما در این زمینه هیچ کمبودی نداریم.

راه و رسم طلبگی به واقع خودش یک سرفصل اخلاقی است

استاد عالم زاده نوری بیان کرد: این منابع در سایت حجره‌نما عرضه شده است. شاید ده سال هم بتوانیم این جلسه را تحت عنوان «هویت طلبگی» یا «راه و رسم طلبگی» یا «حیات طلبگی» یا «میثاق طلبگی» ادامه بدهیم.

وی گفت: پیشنهاد روشن ما برای مدارس و مدیران این است که یک هفته درس اخلاق به سبک سنتی برگزار شود و استاد صاحب نفسی سرفصل‌های اخلاق مانند عبودیت و بندگی و ایمان و تقوا و زهد و اخلاص و توکل و… را بیان کند.

معاون تهذیب حوزه ابراز کرد: هفته‌ی بعد به جای درس اخلاق هفتگی موضوع راه و رسم طلبگی ارایه شود و به صورت دائم ادامه پیدا کند. راه و رسم طلبگی به واقع خودش یک سرفصل اخلاقی است؛ منتها اخلاق خاص طلبگی و اخلاق کاربردی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ما اگر ما بخواهیم این پیشنهاد را به یک آیین‌نامه تبدیل کنیم و به مدارس علمیه ابلاغ کنیم یک زیرساخت انسانی احتیاج دارد، گفت: اساتید هویت صنفی طلبگی چه کسانی هستند؟ کسانی را برای این کار احتیاج داریم.

لزوم فرهنگ‌سازی برای تلبس و تشویق طلاب به آن

معاون تهذیب و تربیت حوزه خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های این موضوع و احیاناً نظام سرفصل‌های آن هم مهم است. این جمع هسته اصلی آن تیم است که این مقوله هویت‌بخشی به طلاب را دنبال می‌کنند و ام‌المسائل طلبگی را درمان می‌کنند.

وی ادامه داد: در موضوع تلبس طلاب، یک کار صدور مجوز قانونی هست که از طریق سامانه انجام می‌گیرد، یک کار دیگر فرهنگ‌سازی برای تلبس و تشویق طلاب به آن است که اهمیت و ارزش و عظمت معمم شدن را درک کنند و گفتمانی پدید آید.

استاد عالم زاده نوری مطرح کرد: پاسخ دادن به شبهات و پرسش‌هایی که درباره این لباس پدید آمده است و یک نوع اقناع ذهنی و روانی برای طلبه‌ها نسبت به این لباس و یک کار تبلیغاتی و فرهنگی که در نظام احساسات و انگیزش طلبه اثر بگذارد و علی‌رغم همه سختی‌های اجتماعی و کنایه‌ها و زخم زبان‌ها، طلبه با افتخار و با سربلندی این لباس را انتخاب کند. طلبه در لحظه تصمیم‌گیری خیلی نیاز به این امداد دارد.

جشن تلبس باید خیلی پرشور برگزار شود

وی اضافه کرد: جشن تلبس باید خیلی پرشور برگزار شود یک مراسم پرشور و باطراوت که خاطره ماندگاری برای همه طلاب و خانواده آنها و سایر جوان‌ها باشد.

استاد عالم زاده نوری مطرح کرد: یک اتفاق بزرگی در زندگی طلبه می‌افتد. برای طلبه این عظمت ایجاد شود که معمم شدن اتفاق خیلی بزرگی است. سرباز رسمی امام زمان علیه السلام شده است و یونیفرم سربازی و نوکری را به تن کرده است.

جشن تلبس را نباید در محیط دربسته و بدون نمود خارجی انجام داد

وی ابراز کرد: این عظمت باید به جامعه هم انتقال پیدا کند و نباید عادی تلقی شود. جشن تلبس را نباید در محیط دربسته و بدون نمود خارجی انجام داد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه گفت: معرفت‌زایی و هویت‌آفرینی از طریق ارتباط مستمر اساتید راه و رسم طلبگی با طلبه انجام می‌شود.

وی ابراز داشت: این اجتماع ما خلق یک هویت جدید جمعی است: اساتید راهبر طلبگی و هویت صنفی به عنوان یک کارویژه جدید تهذیبی تربیتی که البته تا کنون بدون اسم و رسم این نقش را ایفا می‌کردند.

استاد عالم زاده نوری مطرح کرد: الآن نام جدیدی و هویت جدیدی پیدا کرده و جریان جدیدی که آرام آرام رسمیت پیدا خواهد کرد پدید آمده است. اساتید راهبر هویت طلبگی کارشان افزایش تعلق طلبه به عالم طلبگی و تقویت هویت طلبگی است.

چاپ
پست الکترونیک