قال رسول الله (ص)

«مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينْ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم»

کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید،

کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست

کافی جلد 2 صفحه 164

مدیرحوزه های علمیه در جمع اندیشمندان روسی؛ جلوه حقیقی اسلام در جهان ترویج شود/ منافع مشترک ملت های منطقه در توسعه روابط ایران و روسیه است

مدیر حوزه های علمیه گفت: منافع مشترک ما و ملت‌های منطقه در گرو توسعه روابط ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه است.

 آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه امروز سه شنبه دوم مردادماه در دیدار جمعی از اندیشمندان روسیه، اظهارکرد: با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عالی‌ترین سطوح سیاسی و فرهنگی، هم‌اینک دو کشور از مناسبات نزدیکی برخوردار هستند اما نباید به وضع موجود و سطح کنونی بسنده کنیم، چرا که منافع مشترک ما و ملت‌های منطقه در گرو توسعه روابط ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه گفت: قرائت‌ انقلاب اسلامی از اسلام، قرائتی منطقی حقیقی و منطبق بر آموزه های اصیل قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و از هر گونه افراط و تحجر به دور است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به تبیین قرائت انقلاب اسلامی از دین مبین اسلام پرداخت و گفت:‌ قرائتی که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی ره آن را نشر دادند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در جهان اسلام با دو قرائت و تفسیر نادرست از اسلام مواجه هستیم. تفسیر نادرست نخست، تفسیر حداقلی و لیبرالیستی از اسلام است که عناصر اساسی و اصلی اسلام به عنوان یک دین ابراهیمی و توحیدی را کنار می‌گذارد و آن در اهداف غربگرایانه محو می‌کند. ما به این تفسیر از اسلام، ‌ اسلام آمریکایی می‌گوییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ قرائت و تفسیر ناروای دوم، تفسیر رادیکال و متحجرانه از اسلام است که از درون این قرائت جریانات تکفیری و تروریستی بیرون می آید و لو گاه به صورت اقلیت، با پشتیبانی غربی‌ها، ‌این قرائت گسترش یافته است و نمونه آن را در ظهور گروهک تکفیری داعش دیدیم که ایران و روسیه مشترکا در برابر آن در سوریه ایستادند، با این وجود، چنین تفکری هر از گاهی در مناطق مختلف به حرکات ناصحیحی اقدام می‌کنند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: قرائت سوم که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی آن را نشر داده‌اند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است. قرائت سوم که ما منادی آن هستیم، با عناصری همچون عقلانیت و مبتنی بودن اندیشه‌های دینی بر تفکر فلسفی و عقلانی همراه است.

رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد:‌ در این نگاه، برای بشریت و انسان، نواحی مشترک قائل هستیم و برای ادیان هم عناصر مشترک قائل هستیم؛ از این منظر، میان بشریت گفت و گوی انسانی، میان ادیان، ‌ گفت وگوی دینی و میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هم گفت‌وگوی اصیل و درست باید مبنا قرار گیرد.

آیت الله اعرافی گفت:‌ در این قرائت برای عدالت و بهره‌مندی همه بشریت از مواهب این عالم باید ارزش قائل بود، برای عدالت هم جایی که لازم است باید مبارزه کرد.

چاپ
پست الکترونیک