خطیب جمعه قم در رابطه با جزایر سهگانه خلیجفارس گفت: حتی خواب تجزیه ایران را نخواهید دید. ملت ایران با همه تفاوتها برای استقلال، عظمت و شکوه ایران در کنار هم هستند و هر وجب از خاک مقدس ایران اسلامی خط قرمز هر ایرانی و نظام اسلامی است.
آیتالله علیرضا اعرافی در خطبههای نماز جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: آنچه امروز در رابطه با جزایر سهگانه خلیجفارس مطرح میشود موضوع خیانت و جدی به ایران و نظام اسلامی است.
وی تأکید کرد: همه دنیا تجربه هشت سال دفاع مقدس را در مقابل چشمانشان دارند که صدام با حمایت چندین کشور به میدان آمد و انواع سلاحها را در اختیار او گذاشتند و از او حمایت کردند، اما ملت ایران، نیروهای بسیج ارتش و سپاه جمهوری اسلامی تنها در مقابل جهانی از کفر، ظلم و ستم ایستادند و آرزوی جدایی یک وجب از خاک ایران را به دلشان گذاشتند.
خطیب جمعه قم ادامه داد: بدانید که این تجربه ملت ایران است و امروز هم جوانان و جامعه ما بیدار است و همان رهبری مقتدر که جلوهای از رهبری امام خمینی (ره) است حضور دارد.
وی با بیان اینکه جزایر سهگانه غیر قابل مذاکره و چانه زنی است، اظهار کرد: اکنون ۲۰۰-۳۰۰ سال گذشته نیست که پادشاهان زبون و خار باشند و تسلیم بیگانگان شوند، حتی خواب تجزیه ایران را نخواهید دید. ملت ایران با همه تفاوتها برای استقلال، عظمت و شکوه ایران در کنار هم هستند و هر وجب از خاک مقدس ایران اسلامی خط قرمز هر ایرانی و نظام اسلامی است.
مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: اگر قرار باشد سخن از اسناد قدیمی به میان بیاید و خاکی به کشوری برگردد اولویت با ایران است. ایران سرزمین پهناوری بوده که بخشهایی از آن در جنگهای ظالمانه گرفته شده است. آمریکاییها، اروپاییها، کشورهای منطقهای، دوست و دشمن بدانند بر سر یک وجب از سرزمین خود مذاکرهای نمیکنیم و بر سر یکپارچگی ایران هرگز کوتاه نخواهیم آمد.
امام جمعه قم اظهار کرد: در رابطه با مسئله فلسطین گاهی مطرح میشود که آیا ارزش این همه مجاهدت و هزینه را دارد و گاهی مسائل ملیت گرایی مطرح میشود، اما باید بدانیم مقوله فلسطین مقوله انسانی است و هر انسانی این غصب ظالمانه را نمیپسندد و موضوع میگیرد همچنین منطق اسلام ما را مکلف به حمایت از مظلوم میکند.
وی ادامه داد: مسئله فلسطین مسئله ایران، ترکیه، پاکستان، عربستان سعودی و خلیجفارس است، زیرا پشت اسرائیل جنایتکار یک هدف شیطانی وجود دارد. همان نقشهای که در جنگ جهانی دوم انگلیس طراحی کرد و در ادامه آمریکا پشت آن قرار گرفت. هدف آنان از نیل تا فرات و سیطره بر عالم اسلام است. اگر یک جا موفق شدند به سراغ جای دیگر میروند به سراغ اقتصاد، سیاست و… عالم اسلام میروند. این یک مسئله منطقهای محدود نیست؛ بلکه مسئله تمدنی و رویارویی با حیات و استقلال امت اسلام است و حوادث اخیر نیز این امر را نشان میدهد.
مدیر حوزههای علمیه در رابطه با نظریه تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل گفت: سخن دو کشوری ناروا و باطل است. این همان نظریهای است که عرفات و سازشکاران تسلیم آن شدند و همان کشور را هم به آنان ندادند.
وی ادامه داد: نظریه درست که با منطق است همانی است که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند و گفتند همه صاحبان حق فلسطین اعم مسیحی، مسلمان و یهودی به فلسطین بیایند و انتخابات آزاد برگزار شود و هر نتیجهای از دل آن بیرون آمد حکومت مشروع است. این نظریه منطقی و منطبق بر حقوق بینالملل است.
آیا مقاومت تضعیف شده است؟
خطیب جمعه قم اضافه عنوان کرد: شهادت بیش از ۵۰ هزار نفر، ۱۰ هزار کودک و هدف قرار دادن بیمارستانها نشان از قساوت حداکثری رژیم کودک کش صهیونیستی و حامیانش است که در تاریخ بی نظیر است؛ اما علیرغم قساوتهای بی شماری که رخ داده است، صحنه مبارزه روشن شده است؛ اسرائیلی که خود را امن میدانست امروز در درون خود نا امن است در حال تحمل سختیهای فراوان است. امروز اسرائیل همانند دهههای قبل نیست و در جایگاه بی آبرویی قرار گرفته است و به جای تدبیر آینده تلاش میکند خود را حفظ کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این سختیهای به خاطر پیشرفت ما است. این راه ادامه پیدا میکند. حزب الله ضامن استقلال و امنیت لبنان است. راه شهیدان ادامه پیدا خواهد کرد و امت اسلام در کنار آنها پشتیبانی خواهد کرد.
وی ادامه داد: حمایتهای مالی و همدلی ملت ایران شگفتیهای زیادی به وجود آورده است. افتادن یک فرمانده به معنای به افتادن پرچم مقاومت نیست. امام علی علیه السلام میفرماید: «ألاَ إنّ مَثَلَ آلِ محمّدٍ صلی الله علیه و آله کمَثَلِ نُجومِ السَّماءِ؛ إذا خَوی نَجمٌ طَلعَ نَجمٌ، فکأنَّکُم قَد تَکامَلَت مِن اللّه ِ فیکُمُ الصَّنائعُ، و أراککم (أتاککم) ما کُنتُم تأمَلونَ، بدانید که مَثَل خاندان محمّد صلی الله علیه و آله، چون ستارگان آسمان است که هرگاه ستارهای غروب کند ستارهای دیگر طلوع میکند. تو گویی نعمتهای خداوند در میان شما کامل گشته و آنچه را آرزو میکردید به شما داده شده است.»
مدیر حوزه های علمیه کشور تأکید کرد: دشمنان بدانند پرچم مقاومت در اهتزاز بیشتر است و این راه استمرار پیدا میکند و شکست را بر دشمنان اسلام تحمیل خواهد کرد آنان را به عقب خواهد راند.
وی با اشاره به حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس بریکس اظهار کرد: پیمان بریکس نشان از شکل گیری یک جبهه جدید قدرت اقتصادی در دنیا و تحولات جدید در جهان دارد. یک جانبه گرایی، غرور و مستی آمریکا شکسته خواهد شد و جریانهای جدید اقتصادی و سیاسی شکل خواهد گرفت که این امر با اراده، توسعه علمی، فرهنگی و… ما تقویت شود.
خطیب جمعه قم ضمن تشکر از استاندار سابق قم و تبریک به استاندار جدید، گفت: اصلاح و ارتقا فرهنگی باید مورد اهتمام همه مسئولین به ویژه مسئولین قم باشد، زیرا قم پایگاه دین ومعارف الهی است.
وی افزود: حل مسائل و آسیبهای اجتماعی، حل مسائل حمل نقل جادهای، فرودگاه و..، مسائل مربوط به محیط زیست، آب و آینده آن، ارتقا معماری و شهرسازی اسلامی، توجه به جوانان، مسکن و ازدواج، ارتقا زیر ساختهای بین المللی در قم به عنوان یک جهان شهر، توجه به آموزش و پرورش، دانشگاهها و نخبگان، رشد و ارتقای فرهنگی، مبارزه با فساد و ارتقا فکر و فرهنگ از جمله اموری است که باید در دستور کار استاندار جدید باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت یاد شهدای اخیر محور مقاومت گفت: شهید سید هاشم صفی الدین انسانی بزرگ، مجاهد، دلیر و فرماندهی مقتدر، آگاه، خبیر و بصیر بود که هریک از این ویژگیها نیاز به سخنرانیها و تکریمهای فراوانی دارد.
آیتالله اعرافی در خطبه اول با بیان اینکه عبادت روح حیات انسان مومن است، عنوان کرد: جهان و همه مظاهر خلقت برای آن فراهم آمدند که انسان به قلههای بندگی برسد.
وی با بیان اینکه اساس منظومه دین توحید، عبودیت و تواضع در برابر خداوند است، ادامه داد: عبادات درجات و تقسیم بندیهای مختلفی دارد و هنر انسانها این است که به صورت مستمر در درجات و طبقات عبادت صعود کنند به قلههای بالاتر دست پیدا کنند.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه عبادت با انگیزههای گوناگون انجام میشود که عالیترین انگیزه عبادت عاشقانه و عارفانه است که آن هم درجاتی دارد، اظهار کرد: در اسلام عبادت یک جزیره فردی و مستقل از شئون و ساحتهای زندگی نیست؛ بلکه در منطق اسلام عبادت یک نقطه محوری و کانون اصلی است که به سراسر حیات انسان پرتو افکنی میکند.
وی با بیان اینکه دو نظریه متفاوت در رابطه با دین و عبادت وجود دارد، تصریح کرد: گروهی دین را محدود به عبادت میدانند و نظریه حداقلی از عبادت دارند و آن را یک رابطه فردی و قلبی انسان با خداوند میدانند که مستقل از قلمرو های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… است.
خطیب جمعه قم افزود: منطق دین اسلام این نیست و آیات و روایات نشان میدهد که عبادت دامنه و شعاع گستردهای دارد که با نماز و تعلق قلبی به خداوند آغاز میشود و انوار آن در مسائل اجتماعی، اقتصادی و… منعکس میشود. نماز جماعت، نماز عید فطر، حج و… عبادت است و بر محور توحید و بندگی خدا میچرخد؛ اما انوار آن انعکاسی بر جامعه و حیات اجتماعی، فرهنگی و… بشر پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: عبادت در منطق اسلامی اجتماعی، نظامی (جهاد)، اقتصادی (خمس و زکات)، فرهنگی و… میشود و گاهی شعاعی پیدا میکرد که همه رفتار واعمال انسان با قصد قربت برای خدا انجام میشود. اسلام عبادت را با تعلق قلبی آغاز میکند؛ اما آن را محور و ضامنی قرار میدهد تا اراده خداوند در همه قلمرو های زندگی بشر تجلی پیدا کند.
مدیر حوزههای علمیه گفت: به همین خاطر مسجد که کانون عبادت است و جماعت که جلوهای از عبادت در پیشگاه خداوند است ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… دارد و همه شئون بشر را در پرتو اراده الهی و فرمان خداوند قرار میدهد. یکی از ممیزات نظام عبادی اسلام عبادت دامن دار و دارای ابعاد و شعاع گسترده است و عبادت تبدیل به مکتب پرتو افکن بر زیست اسلام در همه ابعاد میشود.
وی یادآور شد: مکتب و نظام عبادی اسلام، عبادت را به گونهای دامنه دار، وسیع و دارای شعاع گسترده تفسیر میکند که قلب و کانون این عبادت همان رابطه قلبی و خشوع در برابر خداوند است و شرط اول و سنگ بنای آن «معرفت الله» است که معرفت الله نیز دارای درجات مختلفی است.