مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: یک نمادی از گسست نخبگانی، گسست میان حوزه علمیه و دانشگاهیان است، بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه یک انتخاب صنفی و قشری نیست بلکه یک حق عمومی جامعه است، عموم جامعه حق دارد که نخبگان خود را در وحدت ببیند.
به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اصفهان اظهار کرد:پیش ازاین هشت ویژگی بارز حوزه علمیه کهن و غنی اصفهان را برشمرده ام و تاکید داشتم حوزه علمیه اصفهان در قرن یازده و دوزاده چه عظمت و شکوهی داشته است که همراه با تولیدی از طیف وسیعی از مکاتب مختلف علمی بوده است.
وی افزود: اصفهان چنین جایگاه رفیعی را در تاریخ احراز کرده است و در نقاطی از تاریخ کانون اصلی علمی در جهان اسلام بوده است، همچنین اصفهان از لحاظ های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی فوق العاده و دارای ابعاد بزرگی بوده است، به نحوی که نام نام آوران در اصفهان مملو بوده و تولید کننده نظریات بزرگ تفسیری،حدیثی، فلسفی و فقهی بوده اند، بنابراین انواع قلمروهای دانشی در این سرزمین رقم خورده است.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: از ویژگی های خاص تاریخ کهن و غنی اصفهان تولید الگوهای معماری و شهرسازی با مبنایی اسلامی و دینی است که این مهم در اصفهان دیده می شود.
وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه که پایه آن وحدت علم و وحی، ارزش ها و معرفت های روحی و دانش است در اصفهان و در وجود یک فرد چون شیخ بهائی درآمیخته شده، شیخ بهائی چهره ای است که در نماد یک شخص دارای ترکیب اتحادی یاد شده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: در تاریخ اصفهان نمادی می بینیم که جلوه گاه تعامل و درآمیختگی به نحوه ترکیب و اتحاد دین و علم و ارزش و دانش هست.
وی با بیان اینکه قانون اساسی ما برآمده از تفکرات اتحادی دانشگاهیان و حوزویان است، بیان کرد: در جامعه شناسی و روانشناسی جامعه ای، سلسله گسست هایی چون گسست نسلی، گسست اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.. اشاره شده است ، در میان فهرست گسست ها،گسستی به نام گسست نخبگانی است ، اگر جامعه دچار گسست نخبگانی شود حتما با چالش جدی روبرو می شود.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: یک نمادی از گسست نخبگانی، گسست میان حوزه علمیه و دانشگاهیان است، وقتی گسست میان نخبگان جامعه انجام گیرد، این گسست به بدنه جامعه هم سرایت میکند، این گسست نخبگانی در تاریخ هم وجود داشته است.
وی ابراز کرد: جامعه حق و تراز، جامعه ای است که خطوط اصلی حق را رعایت میکند و دچار گسست نخبگانی نمی شود و اگر دچار شد با روش های صحیحی آن را اصلاح و ترمیم میکند.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه یک انتخاب صنفی و قشری نیست، بلکه یک حق عمومی جامعه است، عموم جامعه حق دارد که نخبگان خود را در وحدت ببیند.
وی یادآور شد: در ضرورت تعامل و هماهنگی میان دو نهاد نخبگانی حوزه و دانشگاه اولین نکته این است که باید بدانیم حوزه علمیه و دانشگاه هر دو نهاد علمی هستند و هیچ کدام شبه علم نیستند، اعتقاد و فکرو اخلاق در حوزه علمیه به معنای واقعی علم است،از سوی دیگر دین اگر بر پایه عقل استوار نباشد، دین درستی نیست و اگر گزاره های آن واقع نما نباشد صحیح نخواهد بود.
عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: این دو قلمرو علمی (حوزه و دانشگاه) پایه مباحث وحدت حوزه و دانشگاه است، هم باید به لایه های بالایی و هم سطوح عمیق علمی در هر دو قلمرو نگاه کرد.
وی تاکید کرد: معتقدیم شاخه های علم که از وحی و احساس و عقل می روید در کنار هم می تواند حقیقت عالم را نمایان کند،اگر بخواهیم خدمت همه جانبه به جامعه ارائه شود باید قلمروهای دانشی درکنار هم بنشینند و اگر بخواهیم به صورت عمیق به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم یکسری اتفاقاتی در هر دو قلمرو باید رخ بدهد.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: در قلمرو علوم اسلامی و حوزه حتما نیاز به تحول، تطور و توسعه دانش داریم، اکنون درختواره علوم اسلامی طی پنج سال توسط هزاران نفر محقق حوزه تهیه شده است.
وی عنوان کرد: در حوزه و دانشگاه باید بدون چالش به این امور بپردازیم، حل مشکلات امروز نظام و جامعه در گرو این است که این دو اندیشکده علمی با یکدیگر به آن بپردازند، تولید نظریات واسط و معطوف به عملیات در پی این امر محقق می شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: امروز نیازمند نظریات معطوف به حل مشکلات فعلی جامعه هستیم و این جزء با در کنار هم قرار گرفتن حوزه و دانشگاه محقق نمی شویم.