معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه گفت: استاد مهمترین عامل مباشر در تربیت طلبه است، زیرا بیشترین ارتباط را با او دارد و فرصت استاد برای ارتباط با طلبه از همه بیشتر است.
مدیر، معاونین و جمعی از مدیران مدارس علمیه آذربایجانغربی با حضور در مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور با حجتالاسلام والمسلمین محمد عالمزادهنوری معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه دیدار کردند.
در ابتدای این نشست حجتالاسلاموالمسلمین عالمزادهنوری با اشاره به اهمیت و نقش اساتید در تربیت طلاب جوان بیان کرد: استاد مهمترین عامل مباشر در تربیت طلبه است، زیرا بیشترین ارتباط را با او دارد و فرصت استاد برای ارتباط با طلبه از همه بیشتر است.
وی افزود: استاد روزانه با طلبه مرتبط است و فرصت تأثیرگذاری بیشتری در اختیار دارد و در این میان نقش استاد بسیار ویژه و حائز اهمیت است و طلبه به خاطر مقام علمی استاد از او تبعیت میکند و او را الگوی خویش میداند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه گفت: استاد برخلاف مدیر، معاون آموزش، معاون تهذیب، پرسنل اجرایی و حتی استاد اخلاقی که هفتهای یک روز میآید، ارتباط طولانی با طلبه دارد و زمینه اثرگذاری و نقشآفرینی او بیشتر از دیگران میباشد و تأثیر استاد در طلبه قطعی است.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزادهنوری با اشاره به طرح تعالی معاونت تهذیب حوزههای علمیه گفت: این طرح شامل پنج فصل است که چهار فصل آن به صورت حضوری و یک فصل نیز مجازی برگزار میشود. برای استادانی که در این دوره آموزشی شرکت کنند گواهی پایان دوره صادر و پس از آن رسما به عنوان راهنمای تذهیبی تربیتی در مدارس خدمت میکنند.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح اساتید علاوه بر اینکه ارتباط علمی با طلبه دارند، ارتباط تربیتی نیز برقرار خواهند کرد، اساتید حوزه همانگونه که دغدغه مباحث علمی طلاب را دارند، باید دغدغه شخصیت و تربیت آنها را نیز داشته باشند. امروز اساتید باید برای تربیت طلاب تمدنساز و آرامانگرا و عالمان ربانی وارد میدان شوند.
این استاد حوزوی گفت: مربی باید به مسائل طلبه رسیدگی و مراقبت کند، یعنی حواسش به مشکلات طلبه باشد، برای او وقت بگذارد و به نوعی برادری را در حقش انجام دهد، اساتیدی که قرار است راهنمای تربیتی شوند و این جایگاه را بر عهده بگیرند باید دوره تعالی را بگذارند.
وی در ادامه افزود: استاد باید بتواند این وظیفه را در یک ارتباط صمیمی، مستمر و چهرهبهچهره انجام داده، و طلبه را رشد بدهد. برای اینکه استاد بتواند رسالت تربیتی خود را در مدرسه به درستی و به شکل مطلوب انجام دهد، باید از دانش، مهارت و توانمندیهای اخلاقی و تربیتی ویژهای برخوردار باشد.
انتهایپیام/